Loading...
Buscar

Infermeria dels hospitals de Calella i Blanes incorpora una armilla per evitar interrupcions durant la preparació i administració de medicació

  • Estudis científics posen de manifest que les interrupcions són una de les principals causes dels errors en la medicació que es dona als pacients
  • El febrer del 23 s’engega una prova pilot a diferents plantes d’hospitalització per disminuir les interrupcions que reben els professionals i promoure una cultura de seguretat
  • Es produeix una mitjana d’una interrupció cada dos minuts durant l’activitat de preparació i administració de medicaments a les unitats d’hospitalització sobretot en els torns de matí i tarda

Els professionals d’infermeria dels hospitals de Calella i Blanes encarregats de la preparació i administració de medicaments als pacients han incorporat una armilla per evitar interrupcions mentre porten a terme aquesta tasca. El projecte Stop interrupcions té com a principal objectiu millorar la seguretat del pacient i impedir que es produeixin errors durant la preparació i administració de fàrmacs. Diversos estudis científics posen de manifest que les interrupcions són una de les principals causes dels errors en la medicació que es dona als pacients.

Fa un any, el febrer del 2023, es va iniciar una prova pilot en diferents plantes d’hospitalització dels dos centres i la iniciativa es va anar estenent fins a incorporar-se a totes les unitats d’hospitalització. El professional d’infermeria dedica aproximadament un 27% de la seva tasca diària a preparar i administrar medicaments. En aquest moment es col·loca una armilla blava amb el missatge a l’esquena “Estem preparant medicació. No interrompre”. D’aquesta manera es volen disminuir les distraccions fruit de les interrupcions i evitar que es puguin produir errors en la medicació. Tenint en compte que és un moment que requereix molta concentració. Només es pot interrompre el professional en situacions d’urgència. En els hospitals de Calella i Blanes s’ha mesurat la quantitat de vegades que els professionals són interromputs. S’ha vist que es produeix una mitjana d’una interrupció cada dos minuts durant l’activitat de preparació i administració de medicaments a les unitats d’hospitalització i que es concentren, sobretot, en els torns de matí i tarda.

Una de les principals tasques dels professionals d’infermeria de les plantes d’hospitalització és preparar la medicació dels pacients. Aquesta és una feina que requereix molta concentració per evitar errors. Estem en una fase inicial de sensibilització i de donar a conèixer una nova manera de treballar entre els mateixos professionals i els acompanyants que són qui més demandes fan. Els resultats els veurem a mitjà i llarg termini, ja que estan estretament relacionats amb la cultura de seguretat de l’organització i ara s’ha fet un primer pas molt important”, sosté la infermera referent en Seguretat del Pacient de la Corporació, Anna Solanes.

Estudis científics -ENEAS, promogut pel Ministeri de Sanitat- posen en relleu que un 37,4% dels errors lligats a l’assistència hospitalària estan relacionats amb l’ús dels medicaments, i d’aquests, un 43% es podrien evitar. En aquest cas, l’administració de medicació és un moment propens perquè es produeixin errors donat el volum d’interrupcions que reben els professionals durant la preparació. En el cas dels hospitals de la Corporació les interrupcions es focalitzen en els professionals del mateix centre, els acompanyants i les trucades telefòniques.

L’armilla permet augmentar la seguretat en benefici dels pacients i després de la prova pilot s’ha començat a veure una lleugera millora en aquesta àrea. Aquesta nova indumentària ha ajudat sobretot a sensibilitzar i crear un entorn més favorable per reduir el risc de cometre errors.

Aquesta iniciativa ja s’ha implantat a altres centres sanitaris de Catalunya, i amb l’inici de la prova pilot, ara fa un any, s’han fet diferents sessions formatives amb els professionals per explicar-los el projecte, i també s’ha informat els pacients i acompanyants i s’han reforçat les plantes amb cartelleria per sensibilitzar de la importància de respectar aquesta mesura.

MATERIAL PER DESCARREGAR:

    • NOTA DE PREMSA
    • TALL DE VEU – Anna Solanes, infermera Tècnica de Qualitat i referent en Seguretat del Pacient de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva
    • IMATGES
      • Professional d’infermeria en el moment de la preparació i administració de medicació en una de les plantes d’hopsitalització de Calella (foto 1foto 2)
    • VÍDEO
Accesibilidad
X