La dislèxia és un trastorn en l’aprenentatge de la lectoescriptura d’origen neurològic que afecta entre un 10 i un 15% de la població tant adulta com infantil. Es manifesta com la dificultat per llegir o per entendre el que s’està llegint; això no està relacionat amb la capacitat intel·lectual, sinó amb la manera de processar les lletres i les paraules.
La dislèxia s’ha de tractar millorant l’habilitat per llegir i la comprensió lectora de l’infant, per aconseguir aquests objectius, l’infant ha de treballar de manera constant, no només a l’aula i amb l’ajuda de la logopeda (que és indispensable) sinó també a casa i ha de rebre el suport dels pares per realitzar activitats que li permetin progressar i mantenir-se motivat.
Es calcula que un de cada 25 alumnes presenten símptomes de dislèxia, però ¿com la podem detectar? Aquí teniu 7 passos útils, recomanats per a la Federació Espanyola de Dislèxia per saber si el vostre fill/a pateix aquest trastorn:
Problemes de comprensió lectora i escrita
– Fa substitucions (canvia l’ordre de les paraules), inversions (canvia les paraules), omissions (es deixa paraules per posar o no les diu) i/o afegeix lletres o paraules.
– Quan escriu no s’entén.
– L’ortografia i la fonètica és inconstant.
– Quan escriu fa molta pressió sobre el paper.
– Confon unes lletres amb unes altres i canvia i substitueix les síl·labes de les paraules.
– Llegeix sense entendre el que està llegint.
– És freqüent que es mengi paraules quan llegeix o les repeteixi sense ser conscient de fer-ho.
Problemes amb les matemàtiques
– Utilitza els dits per fer les operacions.
– Li costa gestionar bé els diners.
– Dificultats per comprendre el temps i les possibles tasques planejades (com per exemple: els hi costa l’ordre dels dies de la setmana).
Problemes amb la memòria, cognició i el llenguatge
– Sol utilitzar imatges, icones i sentiments en lloc de sorolls i paraules.
– Té una excel·lent memòria a llarg termini (experiències, llocs i cares).
– Molt mala memòria per recordar el que va aprendre el dia anterior.
– Es distreu molt fàcilment amb els sorolls.
– Quan parla ho fa amb frases entretallades i incompletes, no pronuncia bé i excepcionalment pot tartamudejar (es dona rares vegades).
Problemes de coordinació psicomotriu
– Presenta dificultats en habilitats motores (com per exemple li costa lligar-se els cordons de les sabates).
– Té poc equilibri.
– Té dificultats de coordinació sobretot en activitats físiques, lúdiques, etc.
– Si fa moviments, fàcilment es pot marejar.
– Pot ser ambidextre i amb freqüència confon la dreta amb l’esquerra o el dalt amb el baix.
Problemes amb la visió
– Té problemes de la vista i l’oïda.
– Destaca per la seva capacitat d’observació i agudesa visual.
Problemes de personalitat
– És desordenat, compulsiu i perfeccionista.
– Són freqüents els canvis d’humor i és emocionalment molt sensible.
– És curiós i creatiu.
Problemes de salut
– És propens a les infeccions d’oïda.
– Somnia molt profund i es desperta amb facilitat.
– És sensible a menjars amb additius i productes químics.
Els infants amb dislèxia tenen algunes de les característiques abans descrites, no necessàriament totes, si el vostre infant presenta alguns d’aquests símptomes, heu de consultar al vostre equip de salut o a l’equip docent perquè puguin orientar-vos adequadament.
Ainara Sánchez Linares
Estudiant de 2n d’infermeria (UdG)
Modificat de: fedis.org/dislexia/(federación española de dislexia i otras DEA).